Home / Beranda / Malaysia Bawa 100 orang Peserta Pawai Budaya

Malaysia Bawa 100 orang Peserta Pawai Budaya

Oleh Gusti Iwan

MABMonline.org, Tanjungpinang — Perhelatan Tamadun Melayu I, Dunia Melayu Dunia Islam (DMDI) yang digelar Pemerintah Provinsi Kepulauan Riau Jumat, 27 September 2013 di Gedung Daerah Rumah Dinas kediaman Gubernur Kepulauan Riau berlangsung meriah dan khidmat. Acara pembukaan dilanjutkan dengan menampilkan pawai budaya 3 negara Asia Tenggara dan 14 provinsi dan 7 kabupaten/kota dari Kepulauan Riau sebagai tuan rumah.

Pawai ini merupakan sebagai atraksi persembahan budaya Melayu dihadapan Wapres Boediono, Mendagri, Mendikbud, Presiden DMDI, dan tamu-tamu kehormatan dari seluruh penjuru Nusantara yang mengikuti acara peresmian Perhelatan Tamadun Melayu I di Tanjungpinang.

Rombongan pawai budaya ini melintas dan mempertunjukkan tamadun lokal negeri-negeri Melayu Nusantara. Malaysia membawa kekuatan penuh ada sekitar 100 orang menyertai Perhelatan Tamadun Melayu I ini. “Ada 100 orang dari beberapa negeri Malaysia tampil dalam pawai budaya,” ujar Kru TV3 Melaka yang diwawancarai saat acara peresmian berlangsung. Rombongan pertama berasal dari Negeri Melaka, negerinya Hang Tuah dengan pepatah terkenalnya “esa hilang dua terbilang, takkan Melayu hilang”. Rombongan Negeri Melaka menampilkan musik Melayu sebagai simbol-simbol negara pemilik bahasa serumpun Melayu. Rombongan kedua dari Negeri Kedah menampilkan Gendang Kedah yang dimainkan dalam acara terhormat dan majlis yang mulia. Ketiga, rombongan budaya dari Pulau Penang, Semenanjung Malaysia. Keempat, rombongan Johor Bahru. Kelima, Negeri Kelantan yang menampilkan wayang kulit dan dikir barat. Keenam, rombongan  menampilkan adat meminang dengan membawa adat dulang Melayu.

Check Also

Sultan Hamid II, Sang Perancang Lambang Negara yang Terlupakan

Oleh: Nur Iskandar Tepat di hari Kartini, (21/4), Seminar Nasional Meluruskan Sejarah Sultan Hamid Sebagai …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *